DEKKDEKK VIS ALLE DEKKVIS ALLE DEKK FORHANDLEREFORHANDLERE

Grunnleggende dekkunnskap

Rullemotstand: rollen dekket spiller

Michelin 18 mai 2010

Rullemotstand

I gjennomsnitt brukes 20 % av en bils drivstofforbruk, eller en tank av fem, til å overvinne dekkenes rullemotstand. Det stemmer, et dekk er ansvarlig for 20 % av en bils drivstofforbruk. Du lurer kanskje på hva som forårsaker rullemotstand, og hvordan den kan reduseres?

Hva forårsaker rullemotstand?

I hver omdreining av hjulet bøyes og deformeres dekkmønsteret ettersom det kommer i kontakt med konturene i underlaget.  Når gummi deformeres varmes den opp, og energi går tapt i form av varme. Dette er kilden til 90 % av dekkets "rullemotstand".

Det er som å hele tiden klatre en skråning på 1 %

Jo mer rullemotstand et dekk har, jo mer kraft kreves fra motoren for å forflytte bilen. Hvis motoren må jobbe hardere bare for å overvinne dekkets rullemotstand, vil den bruke mer drivstoff. Tenk på rullemotstand som om en bil hele tiden må kjøre opp en helning på 1 %. Rullemotstand kan ikke elimineres helt, men å redusere den så mye som mulig betyr at du trenger mindre drivstoff.

12 milliarder liter drivstoff spart siden 1992

Det er hva vi estimerer er innsparingen av drivstoff på verdensbasis som resultat av å bruke MICHELINs svar på rullemotstand: grønne energisparende dekk. Disse dekkene er i stand til å tilby et utrolig nivå med slitebestandighet og grep. Uten å gå på kompromiss med sikkerhet eller lang levetid for dekket.

400 millioner grønne Michelin-dekk med lav rullemotstand er solgt i Europa siden 1992.

Siden 1992, har MICHELIN Green Energy Saver-dekk også bidratt til en imponerende reduksjon utslipp av CO2 fra kjøretøy på 30 millioner tonn. CO2 er en av de viktigste drivhusgassene, og hver liter drivstoff som brukes slipper omtrent 2,5 kg med CO2 ut i atmosfæren.

Siden 1992, har MICHELIN Green Energy Saver-dekk også bidratt til en imponerende reduksjon utslipp av CO2 fra kjøretøy på 30 millioner tonn. CO2 er en av de viktigste drivhusgassene, og hver liter drivstoff som brukes slipper omtrent 2,5 kg med CO2 ut i atmosfæren.

Når man ser fakta som dette, og Michelins fortsatte nyvinninger når det gjelder dekk med lav rullemotstand, blir miljøgrunnene til å bruke Michelin-dekk med lav rullemotstand enda mer overbevisende.

Mer informasjon:
Michelin Energy Saver produktside
Michelin Energy Saver mikronettsted

  • BIL
  • SUV - 4X4
  • VAREBIL - BOBIL
  • Primacy 4

    SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER(1) Les mer

    Sommer

    Primacy 4 NYHET
  • CrossClimate+

    Trygghet fra tidlig vår til sen høst - sommerdekket som er tilpasset vekslende nordiske værforhold. Les mer

    Sommer

    CrossClimate+
  • Pilot Sport 4

    Fra tanke til vei. Umiddelbart! Les mer

    Sommer

    Pilot Sport 4
  • Pilot Sport 4 S

    Ekte lidenskap. Eksepsjonell ytelse. Les mer

    Sommer

    Pilot Sport 4 S
  • Pilot Sport Cup 2

    Over 50% flere runder og raskere(1) takket være teknologier fra utholdenhetsløp Les mer

    Sommer Bane

    Pilot Sport Cup 2
  • X-Ice XI3

    Piggfritt dekk for sikkerhet under nordiske vinterforhold Les mer

    Vinter

    X-Ice XI3
  • X-Ice North 4

    ENESTÅENDE KONTROLL PÅ VINTERVEIER UTPRØVD PÅ NYE DEKK OG ETTER 1 000 MIL (1, 2) Les mer

    Vinter

    X-Ice North 4 NYHET
  • Alpin 6

    SIKKERHET FRA FØRSTE TIL SISTE KILOMETER(1) UNDER VANSKELIGE VEIFORHOLD
    MELLOMEUROPEISKE VINTERDEKK Les mer

    Vinter

    Alpin 6 NYHET
  • Pilot Alpin 5

    BEDRE KONTROLL UANSETT VINTERFORHOLD
    MELLOMEUROPEISKE VINTERDEKK Les mer

    Vinter

    Pilot Alpin 5 NYHET
  • Pilot Alpin PA4

    Bedre kontroll hele vinteren Les mer

    Vinter

    Pilot Alpin PA4
Loader