Slitebanen ser ut til å være i dårlig stand

Symptomer: Slitasje på hver side

bil innledning slitasjepåhverside råd og tips

bil innledning slitasjepåhverside råd og tips

Diagnostikk: For lavt dekktrykk
  • Dette reduserer mønsterets levetid på grunn av økt slitasje på mønsteret på ytterkantene (eller skuldrene) av dekket.
  • For lavt dekktrykk fører til økt varmeutvikling, noe som igjen reduserer dekkets levetid og kan føre til feil på dekket.
  • Rullemotstanden øker, og du bruker mer drivstoff.
Løsning:

Fyll luft til dekket har fått riktig lufttrykk (dekktrykket, eller psi, måles av en trykkmåler).

Du finner dekktrykket for akkurat ditt dekk i brukerhåndboken fra bilprodusenten, eller på et klistremerke i bildøren på sjåførens side.

 

Symptomer: Slitasje i midten og unormal slitasje

bil innledning infografikk slitasjesenter råd og tips

bil innledning infografikk slitasjesenter råd og tips

Diagnostikk: For høyt dekktrykk
  •  Slitebanens sentrum bærer mesteparten av lasten og slites raskere enn ytterkantene.
  •  For å unngå dette bør du alltid kontrollere dekktrykket på avkjølte dekk, med andre ord før du kjører, eller tre timer etter at du har brukt bilen.
     
Løsning:

Slipp luften ut av dekket. Bruk en dekktrykkmåler for å redusere trykket til du når anbefalt dekktrykkverdi (psi) fra bilprodusenten.

Du finner dekktrykket for akkurat ditt dekk i brukerhåndboken fra bilprodusenten, eller på et klistremerke i bildøren på sjåførens side.

Symptomer: Ujevn slitasje

bil innledning infografikk ujevnslitasje råd og tips

bil innledning infografikk ujevnslitasje råd og tips

Diagnostikk 1: Feil Dekkgeometri

Ujevn slitasje på dekkene på fram- og bakakslingen er et tegn på at du må justere hjulstillingen.

Løsning:

Mange av dagens kjøretøyer er utstyrt med justerbare bakakslinger. Hvis kjøretøyet ditt er utstyrt med dette, kan det hende du trenger en balansering av dekkene på framakslingen, eller en firhjulsbalansering, avhengig av symptomene. Ta kontakt med dekkforhandleren din for inspeksjon.
Mer om Balansering

 

Diagnostikk 2: Problemer med for høyt trykk
  • Slitebanens sentrum bærer mesteparten av lasten og slites raskere enn ytterkantene.
  • For å unngå dette bør du alltid kontrollere dekktrykket på avkjølte dekk, med andre ord før du kjører, eller tre timer etter at du har brukt bilen.

 

Løsning:

Slipp luft ut av dekket. Bruk en dekktrykkmåler for å redusere trykket til du når anbefalt dekktrykkverdi (psi) fra bilprodusenten. Du finner dekktrykket for akkurat ditt dekk i brukerhåndboken fra bilprodusenten, eller på et klistremerke i bildøren på sjåførens side.

 

Symptomer: «Hakket» slitasje

bil innledning infografikk hakket slitasje råd og tips

bil innledning infografikk hakket slitasje råd og tips

Diagnostikk 1: Feil Dekkgeometri

Ujevn slitasje på dekkene på fram- og bakakslingen er et tegn på at du må justere hjulstillingen.

Løsning:

Mange av dagens kjøretøyer er utstyrt med justerbare bakakslinger. Hvis kjøretøyet ditt er utstyrt med dette, kan det hende du trenger en balansering av dekkene på framakslingen, eller en firhjulsbalansering, avhengig av symptomene. Ta kontakt med dekkforhandleren din for inspeksjon.
Mer om Balansering

 

Symptomer: Skarpe og avrundede kanter

bil innledning infografikk skarpe kanter råd og tips

bil innledning infografikk skarpe kanter råd og tips

Diagnostikk: Feil hjulstilling

Hvis kjøretøyet har feil hjulstilling, vil mønsteret på dekkskuldrene bli skarpe eller avrundede. Dette oppstår fordi dekket skraper feil mot veien.

Løsning

Bilen din trenger mest sannsynlig en oppretting av hjulstillingen. Du bør ta kontakt med en dekkspesialist og få dekkene kontrollert.

Symptomer: Skade

bil innledning infografikk skade råd og tips

bil innledning infografikk skade råd og tips

Diagnostikk: Dekkskade som Krever Reparasjon
  • De fleste punkteringer som skjer på grunn av spiker eller revner på inntil seks mm i gummien kan bli reparert av en dekkspesialist i tråd med bransjegodkjente løsninger.
  • Reparasjon av dekket mens det fremdeles sitter på felgen er ikke en pålitelig løsning og kan faktisk være farlig. Etter en punktering må man kontrollere innsiden av dekket.

 

Løsning
  • Riktig reparasjon av et radialdekk (den mest utbredte dekktypen) innebærer å plassere et gummipatch på kordlaget innvendig og fylle gummi i selve hullet.
  • Du må ikke prøve å reparere dekk med punkteringer på over seks mm i slitebanen eller punkteringer i sideveggen. Du bør heller ikke reparere dekk som har lavere mønsterdybde enn 1,6 mm.
  • Hvis du ikke kan bruke det skadde dekket, må du bytte til reservehjulet – men husk å sjekke reservehjulets sidevegg for å finne riktig dekktrykk, hastighet og kilometerbegrensning. Ta med bilen til en dekkspesialist for kontroll.

Symptomer: Mønsterdybdeindikator

bil innledning infografikk mønsterdybdeindikator råd og tips

bil innledning infografikk mønsterdybdeindikator råd og tips

Diagnostikk: Slitt dekk
  • Alle dekk har en mønsterdybdeindikator (slitemerkeindikator) på mønsteret i slitebanen.
  • Når mønsteret er slitt ned til 1,6 mm, eller når du kan se mønsterdybdeindikatoren på minst ett sted på dekket, vil det si at dekket er for slitt og at det må byttes ut.

 

Løsning:

Ta med kjøretøyet til en dekkspesialist for inspeksjon, og be om at de måler gjenværende mønsterdybde med en mønsterdybdemåler.

 

Trenger du litt mer hjelp?