Jeg har et mykt eller flatt dekk

Symptom: flatt dekk

bil innledning infografikk flatt dekk råd og tips

bil innledning infografikk flatt dekk råd og tips

Diagnostikk: Dekkskade som krever reparasjon
  • De fleste punkteringer som skjer på grunn av spiker eller revner på inntil seks mm i gummien, kan bli reparert av en dekkspesialist i tråd med bransjegodkjente løsninger.
  • Reparasjon av dekket mens det fremdeles sitter på felgen er ikke en pålitelig løsning og kan faktisk være farlig. Etter en punktering må man kontrollere innsiden av dekket.

 

Løsning:
  • Riktig reparasjon av et radialdekk (den mest utbredte dekktypen) innebærer å plassere et gummipatch på kordlaget innvendig og fylle gummi i selve hullet.
  • Du må ikke prøve å reparere dekk med punkteringer på over seks mm i slitebanen eller punkteringer i sideveggen. Du bør heller ikke reparere dekk som har lavere mønsterdybde enn 1,6 mm.
  • Hvis du ikke kan bruke det skadde dekket, må du bytte til reservehjulet – men husk å sjekke reservehjulets sidevegg for å finne riktig dekktrykk, hastighet og kilometerbegrensning. Ta med bilen til en dekkspesialist for kontroll.

 

Symptom: mykt dekk

bil innledning infografikk mykt dekk råd og tips

bil innledning infografikk mykt dekk råd og tips

Diagnostikk: For lavt dekktrykk
  • Dette reduserer mønsterets levetid på grunn av økt slitasje på mønsteret på ytterkantene (eller skuldrene) av dekket.
  • For lavt dekktrykk fører til økt varmeutvikling, noe som igjen reduserer dekkets levetid og kan føre til feil på dekket.
  • Rullemotstanden øker og du bruker mer drivstoff.

 

Løsning:

Fyll luft til dekket har fått riktig lufttrykk (dekktrykket, eller psi, måles av en trykkmåler).

Du finner dekktrykket for akkurat ditt dekk i brukerhåndboken fra bilprodusenten, eller på et klistremerke i bildøren på sjåførens side.

 

Trenger du litt mer hjelp?