DEKKDEKK VIS ALLE DEKKVIS ALLE DEKK FORHANDLEREFORHANDLERE

Pleieveiledning

Tidslinje for dekkontroll

Michelin 18 mai 2010

Tidslinje for dekkontroll

Det tar bare et par minutter, men det kan spare deg mer enn bare tid og penger.

Ettersom dekkene er ditt eneste kontaktpunkt med veiflaten, bør du regelmessig prøve å sette av litt tid til å kontrollere dem. Et slitt dekk reduserer bilens sikkerhet og ytelse betraktelig. Hva er et par minutter sammenlignet med familiens sikkerhet? Hvis de tas godt vare på, kan dekk vare i fra 60 000 til 125 000 km, avhengig av veiforholdene og hvordan du kjører.

1. Dekktrykk

Prøv å kontrollere dekktrykket minst en gang i måneden, eller før turer som kjøres i høy hastighet.

Et dekk kan faktisk være ganske flatt uten at det ser ut til å ha lavt trykk. For å være på den sikre siden bør du kontrollere dekktrykket regelmessig, spesielt før en tur som kjøres i høy hastighet. Det rette trykket er én faktor som spiller inn i dekkens sikkerhet og levetid.

Tyre inflationHusk å kontrollere dekktrykket kun når dekkene er kalde (når du har kjørt mindre enn tre kilometer).

Hvis du ikke er sikker på korrekt dekktrykk for din type bruk, må du se etter i håndboken for bilen.

 

 


2. Spordybde

Det er en meget god idé å kontrollere spordybden i dekkene, og slitasjen, minst én gang i måneden.

Dekk må skiftes når banen er slitt ned til 1,6 mm, eller under. Dekket bør kontrolleres og skiftes etter behov. Dette er fordi du ikke nødvendigvis lenger kan kjøre med tilstrekkelig sikkerhet, og det kan hende at du bryter loven. Du kan få tak i en dekkmåler hos dekkforhandleren.

Legal limit

3. Sporing

Et godt tidspunkt for å få sporingen kontrollert er ved hver service eller ved en EU-kontroll.

Hvis opphengsgeometrien på kjøretøyet er feil (sporing), så kan veigrepet være påvirket. Og din egen sikkerhet kan være i fare. Det er ikke alltid mulig å føle om sporingen "er ute". Du kan ha truffet en fortauskant eller et hull i veien, som kan ha "kastet" hjulene ut av innstilling uten at du merket det. Det er en god idé å få en dekkforhandler til å sjekke regelmessig om sporingsjusteringer er nødvendig, ideelt ved hver service eller ved en EU-kontroll.

4. Balansering

Det er en god idé å kontrollere balansen i dekkene hver gang de roteres, noe som vanligvis gjøres etter mellom 10 000 og 13 000 kilometer.

Det er god del sammenblanding av sporing og balansering. Sporing dreier seg om å justere hjulvinklene, mens balansering gjør at hjulene kan spinne uten å vibrere. Balansering forebygger tidlig slitasje av dekket, og beskytter dessuten bilopphenget, styresystemet og lagrene. Dette bidrar i betydelig grad til passasjerkomforten.

5. Rotasjon

Forleng dekkenes levetid ved å rotere dem hver 10 000. til 13 000. kilometer.

For å forlenge dekkenes levetid anbefaler vi at du roterer hjulene, inklusive reservehjulet, hver 10 000. til 13 000. kilometer. Dette betyr å flytte hjulene til forskjellige posisjoner, noe som fører til jevn dekkslitasje. Dette vil spare deg penger og forlenge levetiden til hver dekk.

6. Ventiler

Av sikkerhetsgrunner er det viktig å skifte dekkventiler hver gang dekkene skiftes.

Ventilen spiller en meget viktig rolle i å holde dekket lufttett. Den er utsatt for høyt trykk og vil gradvis slites ut på grunn av kreftene det utsettes for av hjulrotasjonen. Disse kreftene er ganske dramatiske. Ved 100 km/t blir ventilen trukket av en kraft på 1,7 kg. Det er viktig å få ventilene skiftet hver gang det skiftes dekk. Dette vil bidra til dekkenes forventede levetid og sikkerhet.


Tyre valve

De kan vise seg å være dårlig økonomi å kompromittere levetiden til dekkene, eller din egen sikkerhet, for å kunne spare prisen på en ny ventil. Sørg for at du spør dekkeforhandleren om de har skiftet ventiler da de skiftet dekk.

FINN RIKTIG MICHELIN DEKK

Få en anbefaling ved å skrive inn din bilmodell eller dekkdimensjon

  • BIL
  • SUV - 4X4
  • VAREBIL - BOBIL
Loader