Norge

Dekkinnkjøpsveiledning

Når bør jeg skifte dekk?

Michelin 18 mai 2010

Når bør jeg skifte dekk?

Dekk som kontrolleres regelmessig varer lenger

Det er en god idé å kontrollere dekkene hver uke med hensyn til spordybde og tilstand, dekktrykk, skade på sidevegger og eventuelle tegn på uregelmessig slitasje. Hvis du er i tvil, bør du søke råd hos en kompetent dekkekspert som vil være i stand til å fortelle deg om dekket fortsatt kan brukes.

Seks grunner til å skifte dekk

Vi har oppført seks hovedgrunner nedenfor som gjør at du virkelig bør vurdere å skifte dekk. I visse situasjoner kan et dekk repareres. Reparasjon av Michelin-dekk må kun skje etter en grundig undersøkelse av alle områder på dekket, inni og utenpå, av en kompetent spesialist. Fjerning av dekket fra felgen er viktig,  fordi innvendig skade normalt ikke er synlig fra utsiden mens dekket sitter på.

1. Hvis du punkterer

Moderne dekk er meget solide og kan håndtere det meste. Punkteringer forekommer imidlertid fremdeles. En dekkspesialist bør kontrollere dekket etter en punktering for å finne skjulte defekter som gjør at dekket ikke kan repareres.

Sikkerhetsregler hvis du punkterer mens du er på tur:

  • Vær alltid oppmerksom på din egen og passasjerens sikkerhet, så kjør av veien på et trygt sted
  • Sett på parkeringsbremsen
  • Slå av motoren og sett bilen i et lavt gir
  • Slå på varselblinklysene
  • Bruk en gul refleksvest
  • Sett ned en varseltrekant på siden av veien 100 m bak bilen

Din egen sikkerhet må alltid komme først!
Nyttige tips for skifte av et punktert hjul

  • Ha med det et par med arbeidshansker
  • Ha en søppelsekk i bagasjerommet i tilfelle hjulet du tar av er sølete!
  • Ha med deg en solid planke som du kan plassere under jekken hvis bakken er bløt— jekken kan synke ned i den.
  • Om mulig, smør gjengene på hjulmutrene lett for å gjøre dem lettere å fjerne (Vaselin eller til og med håndkrem kan brukes i nødsfall).
  • Etter at du har skiftet hjul så kan det hende reservehjulet ikke har korrekt lufttrykk, så ikke kjør for fort
  • Besøk nærmeste bensinstasjon og pump opp dekket til korrekt lufttrykk
  • Dårlig strammede hjulmutre kan skade bremseskivene eller hjulfestesystemet
  • Bruk en momentnøkkel for å være sikker på at du strammer mutrene korrekt med korrekt tiltrekkingsmoment.
Hvis du ikke har en momentnøkkel, eller hvis du har strammet hjulmutrene for hånd, må du få en dekkspesialist til å sjekke dem så snart som mulig. Dette vil sørge for at korrekt tiltrekkingsmoment blir brukt.
Hvis hjulmutrene er korrekt strammet, vil det også være lettere å fjerne dem.

2. Når dekkene er slitt ned til den lovlige slitasjegrensen

Det er en god idé å sjekke dekkslitasjen regelmessig. Men hvordan? Her har du en enkel metode for å finne ut om dekkene er utslitt.

Legal limit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En Michelin-mannfigur på skulderen på et Michelin-dekk viser hvor baneslitasjeindikatorene sitter på hver av hovedsporene i banen. Disse indikatorene er små hevede områder på bunnen av sporene i spormønsteret.

Hvis overflaten på sporgummien er på nivå med disse hevede områdene, er spordybden sannsynligvis meget nære den lovlige grensen på 1,6 mm eller under! Michelin anbefaler imidlertid på det sterkeste at du vurderer å skifte dekk før denne grensen nås. De gir ikke lenger nødvendig sikkerhet og du kan komme til å bryte loven.

Selv om den gjenværende spordybden er mer enn 1,6 mm, bør du tilpasse hastighet og kjørestil til forholdene, spesielt på våte veier. Michelin vinterdekk har et  "snøfnugg"-merke som viser hvor de ekstra slitasjeindikatorene sitter.

 

Slitasjeindikator for vinterdekk ved 4 mm

Mellomstadium slitasjeindikator viser gjenstående mønsterdybde på 4 mm. Takket være MICHELIN 3D lameller på full mønsterdybde,  opprettholder dekket sin vinterytelse nedenfor denne indikatoren.

3. Hvis dekkene viser tegn på aldring

Dekk har ikke forutsigbar levetid. Det spiller ingen rollen når dekkene ble laget. Dekk aldres selv når de ikke brukes. Eller hvis de bare brukes av og til. Det er mange faktorer som påvirker levetiden til dekket, blant annet temperatur, vedlikehold, forhold under oppbevaring og bruk, belastning, hastighet, trykk, samt din kjørestil. Disse vil alle ha en stor effekt på hvor lenge du kan forvente å bruke dekkene.

Undersøk dekkene regelmessig

Av disse grunnene anbefaler Michelin at alle førere er spesielt oppmerksom på dekkenes ytre med hensyn til klare tegn på aldring eller tretthet. Dette kan omfatter sprekker i gummien i det ytre sporet, på skulderen og ved felgkanten, pluss deformasjon osv. Overdreven aldring av dekk kan føre til tap av veigrep. Michelin anbefaler også at alle dekk, også reservehjul, undersøkes regelmessig av en dekkspesialist. De kan fortelle deg om dekkene fortsatt kan brukes.

Hvor gammel er for gammel? Fem-årstesten

Etter fem års bruk vør dekkene undersøkes grundig  minst en gang i året. Hvis behovet oppstår, bør du følge anbefalingene til kjøretøysprodusenten angående skifte av originaldekk. Som en forholdsregel, hvis dekkene ikke er skiftet 10 år etter produksjonsdatoen (se hvordan du leser en dekksidevegg), anbefaler Michelin å skifte dem ut med nye dekk. Selv om de synes å være i brukbar tilstand og ikke er slitt ned til baneslitasjeindikatoren.

Damaged tyre

4. Hvis dekket er skadet

Dekket kan bli alvorlig skadet hvis det treffer en solid gjenstand på veien, som en fortauskant, et hull eller skarp gjenstand. Enhver synlig perforering, flenge eller deformasjon må kontrolleres grundig av en dekkfagmann. Kun en fagmann kan fortelle deg om dekket kan repareres eller om det må skiftes ut. Husk at du må aldri bruke skadde dekk eller dekk som ikke er blitt reparert av en fagmann etter punktering. Det kan påvirke dekksikkerheten. Undersøkelse av en fagmann er absolutt nødvendig, fordi innvendig skade ikke er synlig mens dekket er montert.

Dekket kan definitivt ikke repareres i følgende situasjoner

  • Hull i sideveggen
  • Vulsttråd synlig eller vridd
  • Separasjon av gummi eller stoff
  • Folder i gummi eller stoff
  • Skade fra hydrokarboner eller korroderende stoffer
  • Gnisning eller marmorering av innvendig gummi ved å kjøre på for lavt dekktrykk

5. Hvis du finner unormal slitasje

Unormalt ujevn dekkslitasje—punktvis, i midten eller på kantene— indikerer ofte et mekanisk problem som feil hjulinnstilling. Eller et problem med balansering, fjæring eller girkasse. Det kan også være at du kjører med feil dekktrykk. Hvis du finner unormal slitasje, må du kontakte en dekkspesialist.

For å forhindre ujevn slitasje bør du få hjulene innstilt og balansert hver sjette måned. Dette vil også forlenge banens levetid og gi deg bedre kjørekomfort. En annen måte å holde mønsteret jevnt på er å regelmessig rotere hjulene.

Vanlige årsaker til unormal dekkslitasje:

  • Slitasje på en kant: et ubalansert eller ujustert hjul.
  • Slitasje på begge kanter: dekk med for lavt trykk.
  • Slitasje langs midten på dekkbanen: for høyt dekktrykk.

6. Hvis de ikke er egnet for ditt kjøretøy

For best generell ytelse bør samme type dekk brukes på alle fire hjul. Dekk med forskjellig dimensjon, konstruksjon og grad av slitasje kan påvirke kjøreegenskapene og stabiliteten.

Radialdekk må aldri blandes med ikke-radialdekk

Dessuten må du aldri bruke radialdekk og ikke-radialdekk på samme kjøretøy. Hvis blanding av dekk ikke er til å unngå, må du aldri blande radialdekk og ikke-radialdekk på samme aksel. Hvis to radialdekk og to ikke-radialdekk monteres på samme bil, må de to radialdekkene monteres på bakakselen og de to ikke-radialdekkene på forakselen.

Det finnes mange metoder for å finne riktig dekk for ditt kjøretøy. Hvis du ikke er sikker på hva slags dekk som passer for din bil, kan du bruke vår dekkvelger. Vi anbefaler at du starter med bilen. Du kan også søke etter dekk etter dimensjon eller Michelin-navn. Alle disse tingene vil spille en rolle når det gjelder å fastslå hvilken type dekk som er tryggest for din bil og bør diskuteres med en dekkspesialist.

FINN RIKTIG MICHELIN DEKK

Få en anbefaling ved å skrive inn din bilmodell eller dekkdimensjon

  • Bil
  • 4x4 / suv
  • Varebil/Bobil
Loader