Norge

Dekkinnkjøpsveiledning

Hvilket dekk passer for deg?

Michelin 18 mai 2010

Det er så lett som 1, 2, 3.

Hvilket dekk passer for deg?

Det er tre ting du må huske for å få hjelp til å gjøre det rette valget når du skal sette på nye dekk:
1. Dekkdimensjonen
2. Klimaforholdene
3. Bruksforholdene

1. Dekkdimensjon

Når du skifter dekk må du sørge for at de har samme dekkdimensjon som dekkene bilen opprinnelig var utstyrt med. Hvis du ikke er sikker på den rette dimensjonen, kan du bruke vår dekkvelger til å finne det rette dekket for din bil. Eller lese det av sideveggen på det nåværende dekket. Se Hvordan lese en sidevegg. Når dekk ikke monteres i fulle sett av fire, anbefaler vi at det ikke blandes dekktyper på samme aksel. Hvis du fremdeles er i tvil, kan du be dekkforhandleren om monteringsinformasjon for din bil.

Skifte dekkdimensjon?

Å skifte dekkdimensjon kan øke området med gummi som er i kontakt med underlaget. Det fører til bedre rattreaksjon, med mer presis adferd i svinger. Likevel kan et sett med lavprofildekk med mindre sidevegger, selv om de kan se bedre ut, generelt føre til dårligere kjørekomfort. Dessuten vil du føle flere uregelmessigheter i veien. Det påvirker også bremsing, motorytelse, drivstofforbruk osv. For din egen sikkerhet bør du holde deg så nært som mulig til den opprinnelige omkretsdiameteren. Vurder å skifte felgbredde for å opprettholde optimale kjøreegenskaper. Vi anbefaler at du konsulterer en spesialist når du vurderer omlegging av dekkene.

4x4-kjøretøyer

Vi anbefaler på det sterkeste at 4x4-kjøretøyer bruker sett med fire identiske dekk (samme dimensjon, merke, mønster, belastningsindeks/hastighetssymbol). Unntaket er når forskjellige dimensjoner foran og bak er godkjent av kjøretøyprodusenten. Kjøretøyprodusentens anbefalinger bør alltid følges.

2. Klimaforholdene

Dekkene må tåle et bredt spekter av klimaforhold: regn, sterk vind, tåke, snø, is osv. Alle disse påvirker ytelsen og du må tilpasse kjørestilen til hver værtype. Før en lang tur må du kontrollere tilstanden til bilen og dekkene.

Winter driving

Kjøre på våt vei

Vått vær omfatter regn, snø, sludd og tåke. For å kjøre trygt under disse forholdene må du innse at kjøring i vått vær er fundamentalt forskjellig fra å kjøre i tørt vær. Spesielt i regn og tåke.

Driving in the rainPå en våt vei trenger slitte dekk en lenger distanse for å stoppe. Regn reduserer også sikten. Risikoen for vannplaning øker også betraktelig. Hvis det nettopp har regnet etter en lang periode med tørt og varmt vær, vil støv og olje på veien gjøre den glatt.

Bremselengden på en våt vei er tre ganger så lang som på en tørr vei. Et Michelin-dekk i god stand vil raskt føre bort regnet langs sporene vekk fra feltet som er i kontakt med veien. Derfor bør du kontrollere spordybden regelmessig.  Den skal være minst 1,6 mm dyp. Jo dypere den er, jo bedre er evnen til å føre bort vann.

Kjøre på tørr vei

Det er tryggere å kjøre på en tørr vei, men du må være oppmerksom på plutselige endringer i overflaten, som hull, grus eller vanndammer. De kan føre til at du plutselig mister veigrep.

Selv om kjøring på tørre veier er mye tryggere enn å kjøre på våte veier, bør de følgende tipsene kunne hjelpe deg til å holde dekkene i topp stand. Og holde deg årvåken.
  • Kontroller dekktrykket regelmessig - minst en gang i måneden.
  • Bruk riktige dekk tilpasset dine behov—Se vår dekkvelger.
  • Pass på farten—hold fartsgrensene og hold trygg avstand til kjøretøyet foran.
  • Bli en god nattfører—vær oppmerksom på hva som kreves av lav sikt under nattkjøring.
  • Ikke kjør når du er sliten—spesielt når det er mye trafikk og fotgjengere.

3. Bruksforholdene

Fordi dekkene er den eneste forbindelsen mellom kjøretøyet og veien, spiller de en viktig rolle for kjøreegenskaper, komfort, bremselengde og drivstofføkonomi. Forskjellige bruksforhold krever forskjellige dekkegenskaper.

Bykjøring

Fordi du må være dobbelt så årvåken ved bykjøring, må du undersøke dekkene minst en gang i måneden mens dekkene er kalde. Dekk med lavt trykk øker bremselengden og drivstofforbruket. Ikke glem å kontrollere trykket i reservehjulet også.

Spesifikke dekkvalgkriterier for bykjøring:
  • Bremselengde. Bruk dekk med minimum bremselengde, på både tørre og våte veier.
  • Lang levetid. Med mye stopp og start stiller bykjøring store krav til dekklevetiden. Velg dekk med økt levetid.
  • Drivstofføkonomi. Dekk med lav rullemotstand sparer drivstoff.
  • Dekktrykk. Kontroller trykket minst en gang i måneden. Dekk med lavt trykk øker bremselengden og drivstofforbruket. Ikke glem å kontrollere trykket i reservehjulet også.

På landevei eller motorvei

Dekk spiller en viktig rolle for kjøretøyets kjøreegenskaper ved relativt høye hastigheter. De gjør det som er nødvendig for å holde kjøretøyet i bane.

Dekkvalgkriterier:
  • Bremselengde ved høy hastighet. For maksimal sikkerhet bør du velge dekk som gir minst bremselengde på både tørr og våt vei.
  • Komfort. For lange turer bør du velge dekk som gir bedre komfort med hensyn til vibrasjoner og støynivå.
  • Veigrep. Velg dekk som gir maksimalt grep og stabilitet

Sportsbil

Hvis du liker å kjøre på en sportslig måte, bør dekkene gjøre alt som er nødvendig for å holde bilen i bane ved relativt høye hastigheter—i samsvar med trafikkreglene eller på en godkjent bane.

Dekkvalgkriterier:
  • Grep. Se etter en dekkprofil med utmerket ytelse på både tørr og våt vei.
  • Veigrep. Velg dekk fra MICHELIN Sports-utvalget. De gir utmerket retningspresisjon og god stabilitet i svinger.

FINN RIKTIG MICHELIN DEKK

Få en anbefaling ved å skrive inn din bilmodell eller dekkdimensjon

  • Bil
  • 4x4 / suv
  • Varebil/Bobil
Loader