Norge

Hvorfor Michelin?

Visste du at?

Michelin 18 mai 2010

Visste du at?

FAKTUM 1 Rullemotstanden står for 20 % av bilens drivstofforbruk

Rullemotstand er en av de fem kreftene som et kjøretøy må overvinne for å fortsette å bevege seg. Det kan utgjøre 20 % av bilens drivstofforbruk bare for å holde hjulene rullende. Det er én tank av fem brukes av dekkene. Én av fem...

FAKTUM 2 Dekk med for lavt trykk kan nå 80 C

Ja, dekk brenner faktisk energi. For å forstå dette er det bare å ta på dem etter noen kilometer: de er varme. De kan bli så varme som 80 C hvis de har for lavt trykk. Hvor kommer denne varmen fra? Fra dekkets forvridning i svinger og belastning generert ved hver omdreining, akselerasjon, bremsing osv. Hvis du kikker nærmere, kan du se mange bittesmå forvrengninger der blandingen møter veiflaten.

FAKTUM 3 Silisiumoksid reduserer drivstofforbruket dramatisk

I 1992 satte ingeniører hos MICHELIN til en form for silisiumoksid som kan redusere et dekks drivstofforbruk betydelig. I tillegg gir det utmerket veigrep under våte forhold.

FAKTUM 4 MICHELIN fant opp det første "grønne" dekket

MICHELIN lanserte de første MICHELIN ENERGY™-dekkene i 1992. Det betyr at mens noen produsenter kommer på markedet først i disse dager, fant MICHELIN opp det første "grønne" dekket for 20 år siden.

FAKTUM 5 Mindre forvridning, varme og drivstoff

I 1992 ble MICHELIN Energy-dekkene, den første generasjonen med grønne dekk, 2,5 kg lettere. Mindre dekkvekt betyr mindre forvridning, noe som betyr mindre varme. Som selvfølgelig betyr mindre bensin.

FAKTUM 6 MICHELIN ENERGYTM-dekk kan vare opptil 45 000 km (1)

MICHELIN ENERGYTM Saver-dekk er også gode til å vare lenge. Avhengig av hvordan du bruker dem kan de var i opptil 45 000 km. (1)

FAKTUM 7 MICHELIN ENERGYTM Saver-dekk har opptil 2,7 m kortere bremselengde på våte veier (2)

Som baugen på en båt danner det et avrundet preg på bakken for å skjære gjennom vannhinnen. Resten av vannet oppbevares i eller spres av kanalene i dekkemønsteret.

FAKTUM 8 MICHELIN ENERGYTM-dekk sparer deg 80 liter med drivstoff (3)

Drivstoffbesparelsen avhenger av drivstoffpris og dekkdimensjon, men i gjennomsnitt sparer MICHELIN ENERGY™ Saver-dekk inn opptil 80 liter drivstoff i løpet av sin levetid.

FAKTUM 9 Spar nok bensin til å kjøpe et nytt dekk

Etter 45 000 km (1) på grønne MICHELIN-dekk med lavt drivstofforbruk kan du ha spart nok penger til å kjøpe et nytt dekk.

FAKTUM 10 Reduserer bilens CO2-utslipp med 4 g per km (4)

Ett enkelt modent tre kan absorbere neste 25 kg karbon i året. MICHELIN ENERGY™ Saver-dekk reduserer bilens CO2-utslipp med 4 g per km. (4) Hvis du kjører en gjennomsnittsbil, betyr det at det trengs åtte færre trær (5) til å absorbere CO2-mengden som genereres. Det er et konkret eksempel på hva alle kan gjøre, ettersom vi bare har én planet.

FAKTUM 11 820 millioner liter drivstoff spart hvert år

Det er så mye drivstoff som spares hvert år over hele verden av biler som er utstyrt med grønne MICHELIN-dekk. 820 millioner liter...! Det betyr at vi hadde trengt 28 millioner trær til å absorbere CO2-mengden som hadde blitt generert.

FAKTUM 12 12 milliarder liter drivstoff og 30 millioner tonn CO2 spart siden 1992

Over 400 millioner MICHELIN-dekk med lav rullemotstand - såkalte "grønne dekk" - er blitt solgt i Europa siden 1992. Disse dekkene har muliggjort drivstoffbesparelse på anslagsvis 12 milliarder liter drivstoff, samt en forbløffende reduksjon i CO2-utslipp fra biler med 30 millioner tonn. Se www.michelin-green-meter.com for de ferskeste tallene.

FAKTUM 13 Du kan spare rundt tre milliarder liter drivstoff

Hvis alle biler i Europa var utstyrt med grønne MICHELIN-dekk, ville vi ha spart omtrent tre milliarder liter med drivstoff (tilsvarende 100 000 tankskip) hvert år.

FAKTUM 14 Et MICHELIN-dekk kan reise mer enn én gang rundt jorden (1)

I dag kan et MICHELIN-dekk var opptil 45 000 km. Det er mer enn én gang verden rundt.
(1) Gjennomsnittlig levetid for MICHELIN-dekk (intern kilde).
(2) Sammenlignet med forgjengeren. Test utført av TÜV SÜD Automotive.
(3) Estimat av gjennomsnittlig besparelse med MICHELIN ENERGYTM Saver-dekk for bensinbiler sammenlignet med hovedkonkurrentene. I 2009 utførte TÜV SÜD Automotive rullemotstandstester på 15 viktige dimensjoner for det europeiske markedet (13 dimensjoner for MICHELIN N°1 og 2 dimensjoner for MICHELIN N°2) og over den gjennomsnittlige levetiden for MICHELIN-dekk, dvs. 45 000 km (intern kilde).
(4) CO2-utslipp er beregnet på grunnlag av den empiriske formelen: 0,1 l diesel = 265 g og 0,1 l bensin = 235 g.

(5) For en gassdrevet kategori D-bil tilsvarer dette 199 kg C02, noe som tilsvarer den årlige absorberingen til 8 trær.
  • Bil
  • 4x4 / suv
  • Varebil/Bobil
Loader