Norge

Grunnleggende dekkunnskap

Dekket: en teknologisk skattekiste

Michelin 18 mai 2010

Teknologier

De fleste bryr seg lite om det ringe dekket, men en nærmere inspeksjon vil vise dets teknologiske undre, dets skjulte kompleksitet og dets sofistikerte elementer. Alt dette bringes sammen for å innfri alle dine mobilitetsbehov.

Disse teknologiske skattene hjelper dekket til å forbinde deg med veien mens du kjører. De hjelper til å gi grep, overføre akselerasjons- og bremsekraft, samtidig som de demper kjøretøyet og styrer det presist.

Til tross for mostridende krav — grep og utholdenhet, kjørepresisjon og komfort — går MICHELIN aldri på akkord med dekkdesign.

Et dekk er laget av opptil 200 komponenter. Noen av disse spiller en vesentlig rolle for sikkerhet, drivstofføkonomi og ytelse. Og noen gir nye miljøvennlige bidrag.

Teknologier bak MICHELIN Energy Saver

20 % av en bils drivstofforbruk skyldes dekket

Hvis du ønsker å bruke mindre drivstoff på et sikrere dekk som varer lenger, så er MICHELIN Energy Saver bygget for deg. Dets smarte teknologi er designet for å redusere dekkets rullemotstand, noe som fører til redusert drivstofforbruk og CO2-utslipp(1).

Ferskeste teknologi er grunnlaget for ytelsen

MICHELIN Energy Saver bruker mindre drivstoff og er betydelig sikrere på vått føre. Dette skyldes delvis en ny generasjon gummiblanding som er 100 % basert på silisiumoksid. Den delvise erstatningen av karbonsot med silisiumoksid i 1992 hjalp MICHELIN til å lansere den første generasjonen med "grønne dekk" med lavt drivstofforbruk. Siden de ble lansert har Michelin solgt 570 millioner grønne dekk over hele verden.

De har allerede spart 11,3 milliarder liter drivstoff og har hjulpet til å unngå utslipp av 28,5 millioner tonn CO2.(2)

I dag bruker Michelin Energy Saver siste generasjon silisiumoksid, som nesten helt har erstattet karbonsot.

Tryggere i vått vær, mil etter mil, takket være slitesterk sikkerhetsblanding (Durable Security Compound - DSC).

DSC er en ny ingrediens i banegummi. Det inneholder ikke aromatisk olje (i samsvar med EU-direktivet som trådde i kraft i januar 2010) og forbedrer bremsing på vått underlag. Dette skjer ikke bare når dekket er nytt, men også når det er slitt. DSC sørger for effektiv bremsing (Michelin-patent) ved å opprettholde stivheten i banegummien gjennom hele dekkets levetid.

Teknologier bak det nye MICHELIN Pilot Sport 3. "Kjøregledeforsterkeren"

Nye MICHELIN Pilot Sport 3 lar deg oppleve alle gledene ved sportslig kjøring, under alle forhold. En mengde racingforedlede teknologier forbedrer samtidig sikkerhet på våte veier, styrepresisjon på tørre veier og banens levetid. For å oppnå denne balansen er dekket bygget med unike, meget avanserte teknologier som grønn kraft-blanding (Green Power Compound), antivannplaningssystem (Anti Surf System) og dekkarkitektur med programmert forvridning (Programmed Distortion).

Green Power Compound: høy ytelse og energieffektivitet

Denne revolusjonerende blandingen sørger for best mulig grep på våte veier, forlenger banens levetid og reduserer drivstofforbruket. 18 seire i 24-timersløpet på Le Mans, blant annet 12 på rad, har hjulpet MICHELIN til å samle inn en mengde verdifulle øko-teknologidata.

Green Compound

Anti Surf System: optimalt grep på vått underlag

Når det er mye vann på veien, er de fleste dekk utsatt for vannplaning. Nå kan du skjære gjennom dammer og opprettholde optimalt grep takket være en spesielt utformet skulder som fjerner store mengder vann.

Programmed Distortion-dekkarkitektur: forbedret styrepresisjon, økt banelevetid.

Styrepresisjon og reaksjonssikkerhet er nært knyttet til gummitemperaturen og de resulterende deformasjonene. MICHELIN Pilot Sport 3 har originalteknologi som løser dette problemet ved å holde banegummien på en optimal temperatur under alle forhold. Ved lav hastighet varmes banen opp raskt for å nå fleksibilitetsnivået som kreves for godt veigrep. Ved høy hastighet stivner det for å forhindre at det dannes for høy temperatur.

MICHELIN lanserer for første gang GREEN X-merket i et sportsutvalg:

Alt i alt leverer det nye MICHELIN Pilot Sport 3 forbedret sikkerhet, kjøreglede og miljøvennlighet. For å bekrefte denne energieffektiviteten har Michelin satt sitt GREEN X-merke på sportsdekk for første gang.

Green X

MICHELIN vinterteknologier

Michelins vinterekspertteknologier. En teknologikonvergens for din vintersikkerhet.

OPTIMERTE GUMMIBLANDINGER

Helio-blanding

Dekkblandingen inneholder solsikkeolje, noe som hjelper dekket til å holde seg mykt når temperaturen faller under 7 °C. Denne nyvinningen garanterer forbedret bremsing og veigrep på vått og snødekket underlag.

SKREDDERSYDDE BANEMØNSTRE

Stabligrip

Stabiligrip-teknologien kombinerer to typer forskjellig seiping, for å gi bedre grep og stabilitet.  Det gir bedre veigrep og gir bedre stabilitet i snø, samt større motstand ved høy hastighet.

MICHELIN VTS-seiper

Denne teknologien er basert på en innovativ dekkstruktur: det asymmetriske banemønsteret og forskjellige seiper gir bedre kjøring på snødekkede veier. Det gir også gode kjøreegenskaper takket være en bredere bæreflate i snø og sterkere motstand ved høy hastighet.
(1) I gjennomsnitt sammenlignet med hovedkonkurrentene i Europa. Tester av drivstofforbruk og rullemotstand er utført av TÜV SÜD Automotive i 2008 og 2009, og av DEKRA Test Centre i 2009 på dekk i dimensjonene 195/65 R 15 H og 205/55 R 16 V som var tilgjengelig på markedet på den tiden. CO2-reduksjoner følger av redusert drivstofforbruk.

(2) Beregningsmetoden er tilgjengelig på nettstedet http://www.michelin-green-meter.com, tall per 01/06/200
  • Bil
  • 4x4 / suv
  • Varebil/Bobil
Loader