DEKKDEKK VIS ALLE DEKKVIS ALLE DEKK FORHANDLEREFORHANDLERE

Grunnleggende dekkunnskap

Ikke døm boken etter omslaget

Michelin 18 mai 2010

Ikke døm boken etter omslaget

Førsteinntrykket av et dekk er at det er svart og rundt og har et hull i midten.  Hvis du setter på deg røntgenbrillene, vil du imidlertid se noe helt annet.

MICHELIN-dekket er et komplekst stykke høyteknologi, bestående av flere komponenter og en rekke forsjellige råmaterialer, som er viktige for din sikkerhet og for at kjøretøyet skal kunne kjøres på en effektiv måte.

Gummisammensetningen varierer innen samme dekk. Hvert materiale har meget forskjellige egenskaper, og produksjonen av dem krever stor presisjon. Hvert dekk er omhyggelig designet for kravene til fleksibilitet og styrke, grep osv. Dessuten brukes det store lengder metall og syntetiske tråder og bånd.

Structure of a tyre

Hva er strukturen til et dekk?

Det går mange lag på et ferdig dekk, og de er:

1. Indre medløper

Dette moderne motstykket til bilslangen er et lag med lufttett syntetisk gummi. Kontroller dekktrykket hver måned, for det er litt lufttap med tiden.

2. Kordlag

Disse kablene er laget av tynne tekstilfiberkorder som legges i rette linjer sammenklemt av og festet til gummien, og det er dem som bestemmer styrken i dekket og hjelper det til å motstå trykk: det er omtrent 1400 korder, og hver av dem kan motstå en kraft på 15 kg.

3. Nedre vulstområde

Dette er hvor gummidekket griper inn i metallfelgen. Motor- og bremsekraft sendes fra dekket til dekkets kontaktfelt med veiflaten. Dette er ikke større enn en menneskehånd.

4. Vulsttråd

Disse klemmer dekket bestemt mot felgkanten for maksimal styrke. Hver tråd tåler en belastning på opptil 1800 kg uten fare for brudd. Det er åtte av dem på din bil. to per dekk. Det er en massiv styrke på 14 400 kg: en gjennomsnittsbil  veier omtrent 1500 kg.

5. Sidevegg

Beskytter dekket mot sammenstøt med fortau, slaghull osv. Denne beskyttende sideveggen av hard gummi har merker som gir deg viktig informasjon om dekket.

6. Stammelag

Stammelaget er stort sett det som bestemmer styrken til dekket, og er laget av meget tynne, motstandsdyktige stålkorder som er fuset inn i gummien. MICHELIN har mestret kunsten med perfekt klebesammenføyning, noe som er vesentlig for din sikkerhet. Dette betyr at dekket kan motstå trykkspenning og belastning ved svinging og ikke blir større av dekkrotasjonen. Dessuten er det fleksibelt nok til å absorbere deformasjoner som forårsakes av ujevnheter, slaghull og andre hindringer i veien.

7. Sikkerhetslag

Dette viktige sikkerhetslaget kalles, som noen ganger "nullgraders"-beltet, reduserer friksjonsoppvarming og hjelper til å opprettholde dekkets form ved kjøring i høy hastighet.  For å forhindre at hastighet strekker dekket er det lagt inn nylonbaserte korder i et lag med gummi som legges rundt dekkets omkrets.

8. Mønsterlag

På grunn av at kontaktfeltet, mønsterdelen av dekket som berører veien, bare er på størrelse med en menneskehånd, er mønsterlaget designet til å motstå betydelige belastninger. Det gir også grep på alle typer underlag, motstår slitasje og avslitning, og varmes opp så lite som mulig. Så det har en viktig oppgave.
Så denne utrolige sammensatte strukturen er langt mer enn bare  svart og rund mede et hull i midten.
  • BIL
  • SUV - 4X4
  • VAREBIL - BOBIL
Loader