Norge

Grunnleggende dekkunnskap

Design av dekkmønster. Gripende mote for folk flest.

Michelin 18 mai 2010

Viktigheten av dekkmønstre

Du har kanskje ikke tenkt på det, men dekk er som motetilbehør. De er juvelene som kompletterer og fremhever designen av kjøretøyet. Ikke bare forventes det at dekket gir grep, trekkevne, adhesjon og et element av fjæring, det må også ta seg godt ut. Når et kjøretøy designes er dekkmønsteret en viktig faktor i å få det til å stikke seg frem i utstillingslokalet.

Alle mønstre ser like ut for meg...!

Det er vanskelig, om ikke umulig, å si om ett dekkmønster fungerer bedre enn et annet ved å se på dem.  For å si det litt enkelt, det eneste som forbinder deg med veien er disse fire gummibanene på størrelse med en hånd. Som du sikkert kan innbille deg er de ekstremt viktige for å gi høye nivåer med veigrep, bremseevne, ytelse og sikkerhet. Spesielt under ufordelaktige værforhold. Dette er en av grunnene til at Michelin har 4000 ansatte innen forskning og utvikling, med dekksektorens største FoU-budsjett.

Tread pattern

Struktur, materialer og dekkmønster

Dette er det som gir dekket dets kvaliteter når det gjelder sikkerhet, kontroll og brukerkostnad. Selv om strukturen er usynlig, er det svarte gummimønsteret ganske synlig. La oss ta en kikk på hvordan disse påvirker to viktige ytelseskriterier:

  • Sikkerhet (fastklebing på vått underlag)
  • Kjøreglede (håndtering på tørt underlag)

GREP PÅ VÅTT UNDERLAG

For å begynne å forstå rollen som dekket spiller på vått føre, er det nyttig å tenke på det som en vannpumpe. Jo flere kanaler du har i dekkmønsteret, jo bedre kan det pumpe vekk vann mellom kontaktfeltet og veiflaten. Og deretter finne bedre grep. Utrolig nok samler det og forflytter vann fra kontaktfeltet på bare et par millisekunder. Dekkdimensjonen 195/65 R 15 kan for eksempel forflytte nesten 15 liter vann i sekundet.

Rilleforhold

  • Jo høyere antall riller i forhold til gummi, jo høyere er dekkmønsterets evne til å "lagre og pumpe" vann.

Form og layout 

  • Som et dreneringssystem bestemmer formen på banemønsteret (symmetrisk, retningsgivende, asymmetrisk) hvor raskt de drenerer vann vekk fra kontaktfeltet.

Seiping

  • Dette er tynne slisser i overflaten på dekkgummien, som gir veigrep ved våte eller isete forhold. Seipene fungerer som vindusviskere og hjelper kanten og sporene i dekket til å drenere vekk vann.

KJØREEGENSKAPER PÅ TØRT UNDERLAG

Stivheten i banemønsteret er ett av de viktigste elementene som bidrar til presis kontroll og reaksjon på rattbevegelser.

Stivheten til banemønsteret skaffes gjennom:

Dekkets profil

  • En flat profil med rette skuldre gir god støtte i svinger.

Seipfrekvens

  • Jo lavere prosent med spor i banemønsteret, jo mer gummi er i direkte kontakt med bakken og jo bedre er gripenivået.

Store sporblokker

  • Store sporblokker begrenser mobiliteten i banemønsteret gjennom sin tykkelse.

Selvlåsende seipe

  • Sporblokker som har mange seiper vil redusere stivheten i banemønsteret. For å motvirke denne effekten har vi introdusert komplekse tredimensjonale seiper, som låses sammen under belastning.

Ettersom dekkene brukes slites mønsteret ned og dette begrenser dets effektivitet med hensyn til å gi veigrep. Så kontroller spordybden regelmessig, minst en gang i måneden. Dekk må skiftes når banen er slitt ned til 1,6 mm, eller under. Dette er fordi du ikke nødvendigvis lenger kan kjøre med tilstrekkelig sikkerhet, og det kan hende at du bryter loven. Et slitt dekkmønster kan være farlig, og bør skiftes ut. Du kan få tak i en dekkmåler hos dekkforhandleren.

Du finner mer informasjon på:
MICHELIN dekkvelger-siden
MICHELIN dekkprodukter-siden

  • Bil
  • 4x4 / suv
  • Varebil/Bobil
Loader