Norge

MICHELIN OVER HELE VERDEN

BEDRE MOBILITET SOM MISJON

BEDRE MOBILITET SOM MISJON

Siden selskapet ble grunnlagt har det vært Michelins misjon å bidra til å fremme mobilitet for varer og mennesker og, utover dette, til samfunnsutviklingen. Vårt bredere mål er å tilfredsstille det fundamentale menneskelige behovet for sosialt samkvem, utveksling og oppdagelse.


Michelin har forpliktet seg til å skjøtte alle aspekter av virksomheten på en ansvarlig måte. Dette omfatter å levere stadig mer effektive løsninger som innfrir forventingene og forhåpningene til kunder og aksjonærer. Det betyr å ha respekt for naturmiljøet og samtidig ha en økonomisk sunn virksomhet.

Hver beslutning og handling som Michelin tar er basert på følgende fem grunnverdier:

  • Respekt for kundene
  • Respekt for mennesker
  • Respekt for aksjonærene
  • Respekt for miljøet
  • Respekt for fakta

SELSKAPSOVERSIKT

SELSKAPSOVERSIKT

Michelin har som misjon å gi bedre mobilitet ved å omsette sine kjerneverdier, respekt for kundene, respekt for mennesker, respekt for aksjonærene, respekt for miljøet og respekt for fakta, til praksis.

Michelin har ledende posisjoner i hvert eneste dekkmarked* samt innen reiserelaterte tjenester. Ved å utnytte sin teknologiske ledelse, kapasitet for innovasjon, kvalitetsprodukter og -tjenester samt sterke varemerker, er Michelin i stand til å følge en global ekspansjonsstrategi og forbedre effektiviteten i alle aspekter av virksomheten.

Noen nøkkelfakta om Michelin:
  • 109 193 ansatte (102 692 årsverk)
  • Mer enn 150 millioner dekk og 10 millioner kart og reisehåndbøker ble produsert i 2009
  • Nettoomsetning: EUR 14,8 milliarder
  • Passasjerbil- og lett lastebil-markedet: 80 % av dekkene solgt i ettermarkedet
  • Tung lastebil-markedet: 80 % av dekkene solgt i ettermarkedet (for radialdekk)
  • 72 produksjonsanlegg i 19 land
  • Markedsføringsvirksomhet i mer enn 170 land

*Med 16,3 % andel av verdensmarkedet etter verdi. Kilde: Tire Business, September 2009.

ORGANISASJON

ORGANISASJON

For å bedre kunne forstå sitt marked og sine kunders behov er Michelin-konsernet organisert etter produktsortiment, hver dedisert til et virksomhetsområde med egne markedsførings-, utviklings- og produksjonsressurser.

Denne animasjonen viser en detaljert oversikt over Michelin-organisasjonen

MICHELIN VERDEN RUNDT

MICHELIN VERDEN RUNDT

Få greie på alt mulig om Michelin-konsernet. Besøk selskapsnettstedet.